مزایایی انعطاف پذیری در کسب و کار های کوچک

برنامه های انعطاف پذیری محل کار در اغلب شرکت های معتبر در حال فراگیرشدن هستند. برای نمونه، شرکت افلک (Aflac) دارای دو گزینه ذیل برای کارگران است: یک هفته کاری چهار روزه (ده ساعت در روز) و یک هفته کاری سه روزه (دوازده ساعت در روز).

شرکت «MITRE» گزینه های مختلفی به کارمندان اش می دهد از جمله، یک هفته کاری کوتاه شده، ساعات منعطف و کار از راه دور (منزل).

دلیل اینکه چرا این برنامه ها بسیار اثرگذار هستند این است که ما در یک اقتصادِ جهانی زندگی می کنیم، جایی که کارمندان از سرتاسر دنیا برای کار و قرار گرفتن در پست های مختلف استخدام می شوند و این کارمندان خواهان محل کار هرچه گشوده تر و با محدودیت کمتر هستند. شرکت «Gen Y» خصوصا به این برنامه ها علاقه مند است، زیرا آنها می خواهند روابط کاری و خانوادگی خود را تا حد ممکن در زندگی شان یکپارچه کنند.

نسل های قدیمی تر به نحو ساده تری می توانستند زندگی و کار را از هم جدا نگه دارند، اما امروز اغلب کارمندان ترجیح می دهند، ساعات بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهند و در این راستا شرکت هایی چون شرکت Gen Y در تلاشند تا زندگی و کار را همپوشانی کنند و درون هم قرار دهند.

یک مطالعه آماری جدید از ۱۰۹۶ کارگر نشان می دهد که کارمندان شرکت Gen Y خواهان صرف نظر کردن از ۱۴ درصد حقوق شان در نسبت با گروه های دیگر هستند. ۶۲ درصد از کارمندان این شرکت فکر می کنند که اگر گاهی اوقات بتوانند از خانه کارشان را انجام بدهند قادر خواهند بود بهتر و بیشتر کار را به انجام برسانند و جلوببرند.

کمابیش ۸۰ درصد از این کارمندان پیش از این فرم هایی از انعطاف پذیری را در محلِ کارِ فعلی شان تجربه کرده بودند و ۶۵ درصد این موضوع را تایید کردند که انعطاف پذیری یکی از مهم ترین عواملی است که وقتی به دنبال کار جدیدی می گردند برای شان واجد اهمیت است.

این برنامه ها نوعی حس اعتماد را بین کارمندان به وجود می آورد و تغییردادن سبک زندگی را تعدیل می کند. در اینجا برخی از مزایای اصلی داشتن یک برنامه ی انعطاف پذیر قدرتمند در محل کار را ذکر می کنیم:

۱. این برنامه ایده های عالی را جذب می کند. نداشتن یک برنامه انعطاف پذیر معادل است با یک هزینه فرصت عمده از دست رفته، زیرا رقبای شما از قبل چنین برنامه ای را لحاظ کرده اند. کارمندان شرکت هایی مثل Gen Y احتمالا حتی حاضر نباشند با شرکت شما همکاری کنند اگر از چنین برنامه هایی بهره مند نباشید.

این برنامه همچنین از این حیث اهمیت دارد که ذکر می کند افراد دارای موقعیت های متفاوتی هستند و شاید تنها قادر باشند از راه دور کار کنند . شاید عده ای در کشورهای دیگر زندگی کنند و با الزامات خانوادگی و مسائل دیگری درگیر باشند.

۲. این برنامه ها به نگه داشت کارمندان کمک می کند. بنا به عملکرد مرکز تلفن شرکت Aflac ، به خاطر برنامه انعطاف پذیری شان، حفظ و ابقای کارمندان از ۸۷ درصد به ۹۴ درصد افزایش یافت. در ابتدا، بانک تنسی دارای حدود ۸۰۰۰ کارمند بود و از طریق برنامه انعطاف پذیری محل کار، این شرکت توانست ۸۵ درصد از نیروی کار خود را حفظ کند، نیروی کاری که در غیر این صورت آنجا را ترک می کردند.

۳. این برنامه روحیه کاری را افزایش می دهد. وقتی کارمندان کنترل بیشتری بر محیط کارشان داشته باشند، خوشحال تر هستند و کمتر تنش دارند. شرکت Ryan LLC یک موسسه خدمات مشاوره مالیاتی، برنامه انعطاف پذیری اش را تحت عنوان «myRyan» بنا کرد، و با افزایش روحیه کارمندان اعتبار این برنامه تضمین شد. کارمندان می خواهند حس اعتماد شرکت ها را بابت به سرانجام رساندن کارها به دست آورند و ارزیابی کار را نتیجه محور کنند.

۴. برنامه انعطاف پذیری سرمایه شما را حفظ می کند. شرکت Cisco طی سال های متمادی از برنامه انعطاف پذیری بهره برد. آنها در سال ۲۰۰۳، بابت افزایش بهره وری کارمندان، حدود ۱۹۵ میلیون دلار اندوخته مالی به دست آوردند.

آنها پی بردند که اگر به کارمندان اجازه دهید از راه دور کار کنند، بسیار متمرکزتر هستند و وقت شان را به نحوی مطلوب تر وقف انجام وظیفه شان که مصالح و مقتضیات آن در دسترس است می کنند.

۵. با این برنامه، میزان اشتغال افزایش می یابد. اسکات ادینگر، در یادداشت کسب وکار «هاروارد»، توضیح می دهد که کارگران دورکار بسیار بیشتر از آن کسانی که همواره می خواهند در دفتر کار کنند، مشغول به کار هستند.

هر چند این نکته شاید بسیاری از رییس ها را شگفت زده کند، خصوصا آن دسته از رییس هایی که احساس می کنند بهره وری وقتی افزایش می یابد که شما بی چون و چرا در نزدیکی اش باشید، اما باید گفت که خلاف این روال حقیقت دارد. وقتی کارگران نزدیک همدیگر نیستند، احساس می کنند، ضرورت دارد که در تماس و برخورد دائمی باهم باشند.

اسکات ادینگر همچنین اضافه می کند: «رییس های تیم های کاری مجازی، خصوصا در نحوه استفاده از تکنولوژی هایی چون کنفرانس ویدئویی مجازی یا اطلاع رسانی ها و هماهنگی هایی که از طریق ایمیل زدن صورت می گیرد، بسیار فهیم تر و آگاهانه تر عمل می کنند.» سرانجام اینکه، او تصدیق می کند که رییس هایی که روش کار از راه دور و فرم های انعطاف پذیری را به کار می گیرند، همواره می کوشند به بهترین شکلی از زمان شان بهره ببرند و عملا نیز چنین می کنند.

نویسنده: دَن شاوبل
مترجم: سیمین راد

نظرات

مطالب مرتبط

لیبرا، ارز مجازی فیسبوک سال بعد وارد بازار می‌شود

فیسبوک روز سه‌شنبه از طرح خود برای رمزارز یا پول دیجتالیِ لیبرا پرده‌ برداشت. چند …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue Reading