پاسپورت جاپان با امکان سفر به ۱۹۰ کشور معتبرترین گذرنامه در سال ۲۰۱۸

موسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» (The Henley Passport Index) با انتشار تازه‌ترین رده‌‌بندی گذرنامه ‌ها، قدرتمندترین و ضعیف‌‌ترین گذرنامه‌های جهان را معرفی کرد که گذرنامه ژاپنی با امکان سفر آزاد به ۱۹۰ کشور، معتبرترین گذرنامه جهان شناخته شد.

به گزارش موسسه «هنلی پاسپورت ایندکس»، جمعه ۱۲ اکتبر، گذرنامه ژاپنی با امکان سفر آزاد به ۱۹۰ کشور، معتبرترین گذرنامه جهان شناخته شد. سنگاپور بدون تغییر در رتبه‌بندی ماه ژوئن، در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته که اتباع آن امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۱۸۸ کشور را دارند.

امارات متحده عربی متحده که اتباع آن در سال ۲۰۰۶ میلادی در جایگاه ۶۲ قرار داشت، با جهش خوبی در این رده‌بندی به جایگاه بیست و یکم صعود کرد و توانست با امکان سفر آزاد به ۱۶۱ کشور، بهترین گذرنامه عربی و منطقه خاورمیانه را به دست آورد.

بر طبق این گزارش، مهمترین شاخص در تعیین این رتبه‌ها، تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به آنها سفر کرد. براساس رده‌بندی جدید که این موسسه منتشر کرده است، گذرنامه آلمان که پنج‌ سال در مقام نخست این فهرست قرار داشت در رتبه‌بندی جدید و بدون تغییر نسبت به رده‌بندی ماه می و امکان سفر آزاد به ۱۸۸ کشور مشترکا با فرانسه و کره جنوبی در جایگاه سوم این رده‌بندی قرار گرفت.

رتبه چهارم معتبرترین گذرنامه نیز مشترکا با امکان سفر آزاد به ۱۸۷ کشور به دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد و اسپانیا رسید. آمریکا در یک ‌سال گذشته تغییرات قابل توجهی را در این جدول تجربه کرده است. گذرنامه این کشور، سال گذشته جزء سه رتبه نخست این جدول بود که در نخستین رده‌بندی پاسپورت‌های قدرتمند ‌سال ۲۰۱۸ دو پله سقوط کرد و به جایگاه پنجم رسید. گذرنامه آمریکا هم اکنون نیز بدون تغییر نسبت به آخرین رده بندی این جدول، در کنار گذرنامه کشورهای انگلیس، نروژ، اتریش، لوکزامبورگ، هلند و پرتغال و امکان سفر اتباع این کشورها به صورت آزاد به ۱۸۶ کشور در جایگاه پنجم معتبرترین گذرنامه قرار گرفت.

ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه ۹۸ قرار گرفت و شهروندان آن قادرند بدون اخذ ویزا به ۴۳ کشور مسافرت کنند.

اما ضعیف‌ترین یا به عبارتی بی‌اعتبارترین گذرنامه با امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۳۰ کشور رسید، کشورهای عراق و افغانستان رتبه ۱۰۶ این جدول را مشترکا به دست آورده‌اند.

گذرنامه‌‌های کشورها هر ‌سال از سوی موسسه «هنلی و شرکا» بر اساس شاخص «آزادی سفر» رده‌بندی می‌شود. تعیین این رتبه‌ها با همکاری انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و بر اساس اطلاعات رسمی پایگاه‌ داده جهانی و با تجزیه و تحلیل قوانین ویزا در قلمروهای جهانی و کشورها انجام می‌شود که آخرین رده‌بندی منتشرشده در ۲۲ می ۲۰۱۸ منتشر شده بود.

نظرات

مطالب مرتبط

روایت شاهزاده هری از اشتراک در نبرد افغانستان

نام شاهزاده هری زمانی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد که بخش‌های از کتاب خاطرات …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue Reading