در رمضان برای حفظ سلامت وجود چه باید کرد؟

رمضان امسال در نیم کرۀ شمالی در طولانی‎ترین روزهای سال و گرمترین روزهای تابستان تصادف کرده است و در شماری از کشورهای شمال اروپا مسلمانان باید برای کم از کم ۲۱ ساعت روزه دار باشند. اما چگونه می توان برای این مدت طولانی بدون خورد و نوش سلامت وجود خود را حفظ کرد؟

راضین معروف داکتر در دانشگاه آکسفورد می‌گوید که پیام رمضان “کنترول فردی” و “پاکیزه‌گی نفس” است که به گفتۀ وی نباید این اراده و ثبات پس از افطار مختل شود. او در واقع از پیامدهای ناگوار پرخوری در ساعات محدود افطار هشدار می‌دهد.

داکتر راضین می گوید که غذای سحری باید پر انرژی و حاوی موادی باشد که برای ساعات متعدد شخص روزه دار را نیرو ببخشد. او می‌گوید که غذاهای حاوی قند چون نان، غله جات به ویژه جو، پروتین به ویژه گوشت، سبزیجات و میوه‌جات باید شامل غذای روزه داران به ویژه در سحری باشد.

شمار زیاد وبسایت‌ها از جمله وبسایت ادارۀ ملی خدمات صحی بریتانیا طرح های غذایی را برای روزه داران فراهم کرده است. اما اکثر این وبسایت‌ها غذاهایی را فهرست کرده اندکه باید از مصرف آن در جریان رمضان به ویژه افطار پرهیز شود، در یک نظر اجمالی دیده می شود که این وبسایت‌ها روزه داران را از مصرف غذاهای بریان شده و روغنی منع کرده اند.

خواب و نوشیدن آب

لفلی رنگانات متخصص تغذیه به خبرگزاری گلف گفته است که خوابیدن و نوشیدن مقادیر کافی آب نیز رمز دیگر حفظ سلامتی روزه داران در جریان ماه رمضان است.

رنگانات می گوید که اگر روزه دار در افطار غذای بریان شده صرف کند، برخاستن برای سحری مشکلتر می شود، زیرا هضم غذای بریان شده جریان خواب را برهم می زند. او می گوید که بدن باید برای هضم چربی که یک پروسۀ طولانی است، تلاش بیشتر کند.

همچنان به گفتۀ این متخصص تغذیه، ننوشیدن آب در جریان رمضان نه تنها سبب ضیاع مایعات بدن فرد شده بلکه سبب پندیدن معده و شکم می‌شود.

جمعیت مسلمانان در جهان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر است که اندونیزیا با داشتن ۱۹۶ میلیون مسلمان در جمعیت ۲۰۶ میلیون نفری خود، پرنفوس ترین کشور اسلامی در جهان است. جمعیت مسلمانان در ایالات متحده سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

نظرات

مطالب مرتبط

هغه درسونه چې له روژې څخه مو بايد اخيستي وي

مه پريږده چې هغه ورځ دې چې ته روژه يي دهغي ورځي سره چې ته …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue Reading