داستان چاه‌هایی که گفته می‌شود جن‌ها برای حضرت سلیمان حفر کرده‌اند

«لینه» نام روستایی است که در شمال کشور پادشاهی سعودی واقع شده است. در این روستا حدود ۳۰۰ چاه به طوری عجیب در قلب صخره‌های سخت حفر شده که گفته شده که جن‌ها این چاه‌ها را برای حضرت سلیمان نبی علیه السلام هنگامی که از «بیت المقدس» عازم یمن بود حفر کردند تا سربازان ارتش وی از آب این چاه‌ها بیاشامند.

اغلب این چاه‌ها به جز ۲۰ چاه، در طول گذر زمان به وسیله خاک ریزهای روان منطقه شمال سعودی پر شدند.

به گفته مورخین روستای «لینه» از قدیمی‌ترین روستاهای تاریخی در سعودی است که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب رفحاء در منطقه مرزی شمال این کشور واقع شده است.

این روستا در منطقه‌ای کاملا استراتژیک قرار گرفته است منطقه‌ای که سه راهی ریاض، القصیم و حائل را به شاه راه بین المللی مرزهای شمال سعودی ربط می دهد و از جهتی به جاده قدیم نجد-عراق و در نزدیکی جاده تاریخی معروف به را «الزبیده» واقع شده است.

این منطقه‌ همیشه جایگاه گردشگرانی بوده که عاشق صحرا و آثاری آن هستند بوده است. دکتر حمد الجاسر، باستانشناس معروف سعودی در گفت وگو با العربیه گفت:«روستای «لینه» از قدیمترین روستاهای باستانی در شبه جزیره عرب است که آثار زیادی به غیر از چاه‌های آن در این منطقه وجود دارد و در خیلی از کتابهای تاریخی ذکر شده که این چاهها دو آثار متعلق به زمان حضرت سلیمان نبی است».

این باستان شناس گفت:«هنوز آب‌های این چاهها گوارا و قابل شرب است و نحوئ حفر این چاه‌ها آنهم در دل سنگ‌های بسیار خشن وسخت، کاری معجزه آسا و شگفت انگیز است».

داستان حفر این چاه‌ها توسط جن‌ها برای حضرت سلیمان اینگونه روایت شده که وقتی حضرت سلیمان نبی با ارتش خود از بیت المقدس عازم یمن بود، به منطقه «لینه» رسیدند سربازان ارتش سلیمان در این مکان ناهار خوردند و سپس بسیار تشنه شدند. حضرت سلیمان به «سبطر» یکی از سربازان لشکر جن که در خدمت او بود، نگاه کرد، «سبطر» خندید، حضرت سلیمان از وی پرسید چرا خندیدی؟ جن گفت: «از آن جهت می‌خندم که آب زیر پاهای شماست در حالی که شما از شدت تشنگی رنج می برید. حضرت سلیمان از او خواست تا چاه‌ها را حفر کنند تا سربازان از آب آنها بیاشامند و جن‌ها همین کار را کردند».

اسماعیل بن ابی زید السکونی مورخ بزرگ به نقل از معجم البلدان یاقوت حموی نوشته است :«لینه چهارمین منزلگاه موقت حجاج عازم مکه به شمار می رود در این روستا ۳۰۰ چاه‌ با آب‌های گوارا وجود دارد. ساکنان این روستا از قبیله بنی غاضره هستند».

دکتر عبدالعزیز البسام، استاد زمین شناسی در دانشگاه ملک سعود در تماس با العربیه در این باره گفت:«منطقه شمال سعودی دارای ذخائر آب‌های زیر زمینی قابل شرب زیادی است. اما در باره چاههای سیصدگانه آنجا هیچ مدرکی دال بر اینکه جن‌ها این چاها را حفر کردند وجود ندارد. این روایت بیشتر یک روایت تاریخی است صحت آن اثبات علمی ندارد . این منطقه شاهد ظهور تمدن‌های باستانی بود شاید همان انسان‌هایی که در آنجا تمدن به پا کردند این چاها را حفر کردند و اینکه انسان‌ها قادر به حفر چنین چاهایی هستند دلایل زیادی داریم از جمله خانه‌های حفاری شده در داخل سنگ‌ها و اهرام وغیره همه عجایب تمدن‌های قدیم ما را متقاعد می کند که چه بسا انسان‌ها این چاها را حفر کردند و نه جن‌ها. ولی آنچه در تاریخ معاصر «لینه» بسیار پر ارزش و مهم به نظر می آید، جایگاه استراتژیکی این منطقه است که به مرکزی برای تجمع تاجران عراق وجزیره العرب به شمار می رفت.

در این منطقه انبارهایی برای کالاهای تاجران وجود داشت. تاجران بین النهرین و جزیره العرب کالاهای خود را از قبیل برنج، خرما، شکر، روغن، آرد گندم، پوشاک‌های متنوع و خیمه‌ها را در اینجا ذخیره می کردند و به مناطق دیگر جزیره العرب، یمن و هند می فرستادند .آثار این مخازن که به «السیابیط» معروف بودند و همچنین آثار ساختمان بازار قدیمی «لینه» هنوز پابرجاست.

العربیه.نت فارسی

نظرات

مطالب مرتبط

د موسی او هارون عليهم السلام رسالت

موسی علیه السلام همغه پریکړه شوي کلونه د سپین ږیري په خدمت کې تیر کړل، …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue Reading