مریضی ایدز چیست؟ چگونه انتقال میکند و چگونه باید از آن جلوگیری کنیم

ایدز یا سندروم عدم کفایه کسبی معافیت یک مرض کشنده ایست که توسط ویروس عدم کفایه معافیت یا اچ آی وی (HIV) به میان می آید. در مبتلا شدن به مرض ایدز سیستم معافیت بدن متضرر شده و فرد قربانی شده با انتانات تهدید کنندۀ حیات، تشوشات عصبی و امراض سرطانی وخیم سردچار میگردد.

یکبار شخصی که به ویروس اچ آی وی آغشته شد تا اخیر عمر به آن منتن باقی مانده آهسته آهسته تعداد ویروسها در بدن شخص زیاد شده و در اخیر به مرض ایدز مبتلا میگردد.
خداوند جل جلاله در آیت ۳۲ سورۀ بنی اسرائیل می فرماید:
( و لا تقربو االزنی انه کان فاحشةط و ساء سبیلا )
از سببی که زنا از جملۀ گناهان کبیره میباشد حتی درین آیت شریف گفته شده: که به زنا نزدیک نشوید ( چه رسد به آنکه اینکار را انجام نمائید) زیرا زنا بدکاری و راه خرابی است.

از سبب زنا وبای قرن حاضر (مرض ایدز) بوجود آمده که چارۀ جز مرگ نداشته سالانه میلیون ها کس را به کام مرگ میکشاند.

در حال حاضر ۳۴ میلیون نفر در جهان به این مرض خانمانسوز مبتلا میباشند که نیم این تعداد را خانمها تشکیل میدهد واقعات زیاد این مرض در افریقای جنوبی، امریکا و اروپا موجود بوده دامنۀ آن به کشور های آسایی نیز کشانیده شده و گفته میشود که در افریقای جنوبی در هر سه نفر یکنفر آعشته به ویروس اچ آی وی وجود دارد. واقعات مرگ و میر درین مرض زیاد بوده تنها امسال در حدود دونیم میلیون کس به تعداد مبتلایان مرض ایدز علاوه شده و در حدود ۱٫۷ میلیون نفر هم لذت مرگ را از سبب مبتلا شدن به این مرض چشیده اند.

ایدز چیست؟ راه های انتقال و جلوگیری از آن

ناگفته نباید گذاشت که در تمام جهان روزانه در حدود ۱۴۰۰۰ نفر در جمع افراد مبتلا به ویروس HIV اضافه میگردد.

در کشور عزیز ما افغانستان اولین واقعۀ این مرض در سال ۱۹۸۹ میلادی ثبت گردید که در سالهای جنگ احصائیۀ دقیق این مرض وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۸۲ هـ ش مطابق با ۲۰۰۳ میلادی پروگرام ملی کنترول ملاریا در چوکات صحت عامۀ افغانستان ایجاد گردید. حالا ۵ مرکز مشاوره و معاینه داوطلب این مرض در کابل و ولایت مهم سرحدی ایجاد شده و ۲۴ مرکز تداوی و کاهش اضرار معتادین در کشور وجود دارد.

واقعات این مرض خانمانسوز فعلاً در افغانستان کم است، قرار احصائیۀ اخیر سال ۲۰۱۱ میلادی تعداد واقعات ثبت و راجستر شدۀ این مرض ۱۳۶۷ نفر بودند ولی تخمین زده میشود که در حدود دونیم الی سه هزار مریض مبتلا به ایدز درین کشور وجود داشته باشد. تا حال یازده نفر هم از سبب مبتلا شدن به این مرض داعی اجل را لبیک گفته اند.

کشور ما افغانستان با خطر بلند واقعات اچ آی وی و ایدز قرار دارد علل آنهم: سه دهه جنگ متداوم، بیجا شدن تعداد زیاد در داخل و خارج کشور، اقتصاد ضعیف کشور، بیکاری، کشت آزاد کوکنار، استفادۀ زرقی مواد مخدر، عدم مراعات نمودن شرایط صحی در تطبیق خون و استعمال نادرست سامان آلات طبی در شفاخانه ها و کلینک های شخصی میباشد.

منشأ ویروس اچ آی وی:
در مورد منشأ ویروس اچ آی وی نظریات مختلفی وجود دارد. واقعۀ اول اچ آی وی در سال ۱۹۵۹ میلادی از خون شخصیکه در شهر کنشاسای جمهوری دیموکراتیک کانگو زنده گی مینمود بدست آمد و علت اینکه شخص مذکور چطور به این ویروس مبتلا گردیده، درست معلوم نگردید و آنوقت توجه درستی هم به این ویروس صورت نگرفت تا اینکه واقعۀ دوم این ویروس در سال ۱۹۸۳ میلادی در امریکا شناسایی گردید که بعد از آن به سرعت واقعات دیگر این ویروس کشف گردیدند.
معلومات جدید در مورد ویروس اچ آی وی/ ایدز در کنفرانس ششم ریترو وایرس ها و انتانات فرصت طلب که در سال ۱۹۹۹ میلادی در شهر شیکاگوی امریکا دایر گردیده بود، بیان گردید. درین کنفرانس تحقیقات نشان میداد که احتمالاً ویروس اچ آی وی از خون یک نوع میمون مخصوص شمپانزه در وقت شکار شاید به انسانها انتقال نموده باشد.

راه های انتقال اچ آی وی/ایدز:
ویروس اچ آی وی/ایدز از راه های ذیل انتقال می یابد:

۱) از طریق برقرار ساختن ارتباطات جنسی:
a) از همسران مبتلا به یکدیگر در صورتیکه کاندم استعمال نکرده باشند.
b) داشتن ارتباط جنسی نامشروع در صورتیکه یکی از طرفین مبتلا به این ویروس باشد.
c) داشتن ارتباط جنسی نامشروع مرد مبتلا با مرد سالم.
d) داشتن ارتباطات جنسی با افراد متعدد.

۲) از طریق خون:
a) تطبیق خونی که با ویروس اچ آی وی آلوده باشد به شخص سالم.
b) استعمال مشترک سوزن ها و سرنج ها میان معتادین زرقی مواد مخدر.
c) استعمال سامان های ملوث، غیرمعقم و ناپاک حین تداوی دندانها.
d) استعمال سامان آلات ملوث، غیرمعقم و ناپاک در عملیات های جراحی.
e) استعمال سامان آلات غیرمعقمی که در سوراخ کردن گوشها و خالکوبی ها، طب سوزنی و تراشیدن موی سر و ریش از آن استفاده میگردد.

۳) از مادر مبتلا به طفل سالم:
انتقال ویروس اچ آی وی از مادر مصاب به طفلش در زمان قبل از ولادت، زمان ولادت، بعد از ولادت و حتی در زمان شیردهی صورت میگیرد.
ویروس اچ آی وی در قدم نخست در خون، در قدم دوم در آب منی، در قدم سوم در افرازات مهبلی و در قدم چهارم در شیر مادر به غلظت بالا یافت میشود، ولی در اشک و لعاب دهن به مقدار کمی وجود دارد.

راه های عدم انتقال اچ آی وی/ ایدز:
۱) ویروس اچ آی وی ایدز از طریق امور روزمره سرایت نمی نماید مثل: یکجا با هم زیستن، یکجا کار کردن، باهم دست دادن، بوسیدن یا در بغل گرفتن.
۲) از طریق استعمال مشترک ظروف آب و خوراک که بیماران اچ آی وی/ایدز از آن استفاده می نمایند.
۳) مراقبت از کسانیکه به اچ آی وی/ ایدز مبتلا هستند.
۴) استفاده مشترک با بیماران اچ آی وی/ ایدز از یک کمود یا تشناب.
۵) آببازی در یک حوض مشترک.
۶) استعمال مشترک دستپاک، تیلفون و یا کمپیوتر.
۷) سرفه کردن و عطسه زدن.
۸) گزیده شدن توسط پشه ایکه قبلاً شخص مبتلا به اچ آی وی را گزیده باشد.
علاوه بر این، این ویروس از راه های اشک، عرق، لعاب دهن، استفراغ، مواد غائطه و ادرار انتقال نمی یابد گرچه امکان دارد درین مواد ویروس موجود باشد اما تعداد آنها به اندازه ای نیست که شخص دیگر را مبتلا سازد.

وقایه اچ آی وی/ایدز:
هر مرضی از جمله اچ آی وی/ایدز وقایه شده میتواند ولی متأسفانه این مرض تداوی ندارد.
انتقال ویروس اچ آی وی/ ایدز ۷۰ فیصد از طرق جنسی، ۲۰ فیصد از طریق خون و ۱۰ فیصد از طرق دیگر صورت میگیرد. ازین سبب تعداد واقعات این مرض در کشور های اسلامی بسیار کم است زیرا اکثر مسلمانان از روابط جنسی نامشروع خود را نگهمیدارند. ولی دولت های غربی کوشش دارند که ارتباط اسلام را با این مرض از بین ببرند و به همه وانمود سازند که گویا ارتباطی بین اچ آی وی/ایدز و اسلام وجود ندارد اما غافل از آنند که قبول نمایند که چرا این مرض در ممالک اسلامی کمتر دیده میشود و در ممالک کفری بیشتر؟

برای وقایه از مبتلا شدن به اچ آی وی/ایدز شرائط ذیل را باید در نظر گرفت:
۱٫ دوری از مقاربت های جنسی نامشروع مهبلی، مقعدی و یا فمی.
۲٫ رعایت نمودن احکام اسلامی چه در داخل و چه در خارج از کشور های اسلامی.
۳٫ ختنه نمودن اطفال ذکور در وقایۀ از انتقال اچ آی وی/ایدز رول به سزایی دارد.
۴٫ ترک اعتیاد، سگرت نوشی و استعمال الکول.
۵٫ تداوی مریضان مصاب به اچ آی وی/ایدز.
۶٫ استفادۀ درست کاندم نزد زوجینی که یکی از آنها اچ آی وی مثبت دارد. گرچه کاندم نمی تواند صد در صد از انتقال اچ آی وی جلوگیری نماید.
۷٫ محو یا به حد اقل رسانیدن عواملی که سبب مقاربت های جنسی نامشروع میشود ( نادانی، فقر، جهالت، جنگ، مهاجرت، عدم رعایت قانون، قاچاق خانمها و اطفال و غیره) در وقایه اچ آی وی رول دارد.
۸٫ وفادار بودن هریک از زوجین به تعهدات فامیلی، دینی و اسلامی و دوری از مقاربت های جنسی نامشروع.
۹٫ جلوگیری از مصارف گزاف مراسم عروسی که مانع اذدواج و تشکیل خانواده میگردد.
۱۰٫ بلند بردن سطح آگاهی کارمندان صحی و پولیس راجع به اچ آی وی/ایدز، طرق انتقال و محافظت آن زیرا این طبقه با اشخاص آسیب پذیر زیادتر سرو کار دارند.
۱۱٫ بلند بردن سطح آگاهی دریورانی که برای مدت زیادی در سفر میباشند در بارۀ اچ آی وی/ایدز، زردی سیاه و سفید و سفلیس تا آنها هم از مقاربت های جنسی نامشروع اجتناب ورزند.
۱۲٫ کنترول فلم ها، سریال ها، عکس ها، سی دی ها و سایت های غیرمجاز و غیر اخلاقی توسط دولت.
۱۳٫ انجام وجیبه دینی، اسلامی و ملی رسانه ها در قبال رسانیدن آگاهی های لازمه برای جامعه.

نویسنده: داکتر محمد ابراهیم طاهر قریشی

نظرات

مطالب مرتبط

کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی؛ چطور بدانم به کدام مبتلا شده ام؟

ریزش آب بینی، سرفه، گلودردی و تب علایم مشابه در بیماری های مختلفی اند که …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading