پس منظر تاریخی عید در اسلام

هر ملت و گروهی روز ویژه دارند که در آن به خوشی و شادمانی می پردازند و با آراستن خود به لباس جدید و آرایش مرسوم همان زمان و محیط به گشت زنی ، سیاحت و تفریح مبادرت می ورزند و این چنان رسم و عادتی است که هیچ ملتی از آن مستثنا شده نمی تواند

 و هرملت و هر قوم و گروه با پا درمیانی و در نظرداشت مناسبت با واقعی تاریخی وشعایرمذهبی، روزی را بر همین نمایش و تبارز سرور و فرحت خود تعیین کرده اند.

زمانی که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم در مدینه تشریف بردند، در آنجا دیدند که اهالی آن، دو روز را به لهو و لعب، و اظهار شادمانی و خوشی سپری می نمایند و به شیوه خاصی آن دو روز را جشن می گیرند. آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: ماهذان الیومان؟ قالوا کنا نلعب فیهما فی الجاهلیت، فقال: قد ابدلکم الله بهما خیرا منهما، یوم الاضحی و یوم الفطر. ترجمه: این دو روز چگونه روزهای هستند؟ گفتند: در زمان جاهلیت در این روزها با هم بازی می کردیم. آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند در بدیل آن دو روز، بهترین روزهای را برای شما عنایت فرموده است که همانا روز عید قربان و عید فطر می باشد.

برخی از دانشمندان فرموده اند: که همان دو روزی را که جشن می گرفتند و در آن روز به لهو و لعب می پرداختند و در دوران جاهلیت نیز به آنن تقدس قایل بودند و همواره در آن روز اظهار فرحت و شادمانی می کردند، نوروز و مهرگان بود.

نظرها

Loading...

مطالب مرتبط

جشن گرفتن نوروز شعيره يي از فرهنگ آریایی، نه اسلامی

اگر توجه نماييم در هر كشور و جغرافيايي كه نشانه يي از تمدن و فرهنگ …